پلاستیک, تکنولوژی پلیمر, ویدئو های آموزشی کارشناسی ارشد

پدیده ترمودینامیکی شرینکیج یا آبرفتگی:

پدیده ترمودینامیکی شرینکیج یا آبرفتگی:

شرینکیج

?شرینکیج یک پدیده ترمودینامیکی است که به علت یخ زدگی و جمع شدن زنجیرهای پلیمر اتفاق میافتد.

 ↩️پلیمری که 100 درصد آمورف است آبرفتگی نخواهد داشت و این پلیمرهای کریستالی و نیمه کریستالی هستند که انقباض  دارند.

↩️ زنجیرهای پلیمری در مواد کریستالی وقتی که نظم پیدا می کنند و کنار یکدیگر منظم می شوند =>حجم آزاد کمتر شده و حجم کمتری را اشغال می کنند لذا فضای خالی کاهش یافته و باعث آبرفتگی بیشتر قطعه می شود.

 

نکات مهم از شرینکیج:

✅اگر فیلر بزنیم می دانیم که سرعت سرد شدن مذاب افزایش می یابد پس میزان کریستالی کاهش خواهد یافت .در نتیجه  آبرفتگی نیز کاهش می یابد.

✅اگر دمای قالب را بیشتر بیشتر کنیم یعنی گرم تر کنیم در این حالت مدت بیشتری طول می کشد تا مذاب درون قالب خنک شود. پس اگر مذاب استعداد کریستالی شدن داشته باشد پدیده ی annealing رخ می دهد و میزان کریستالیزاسیون افزایش یافته و در نتیجه ابرفتگی افزایش میابد.

✅شرینکیج و دای سوئل یکدیگر را خنثی نمی کنند.

✅اگر به پلیمر نانو بزنیم انعطاف پذیری زنجیرها کاهش میابد =>میزان کریستالی کاهش یافته  بنابراین شرینکیج هم کاهش می یابد.

✅اگر به پلیمری که درحالت عادی نمیتواند کریستال شود نانوی هسته گذار بزنیم =>میتواند کریستال شود در نتیجه میزان شرینکیج افزایش میابد.

✅✅هرچه ضخامت قطعه افزایش پیدا کند، چون مرکز قطعه فرصت بیشتری برای سرد شدن دارد بنابراین کریستالیزاسیون افزایش میابد(annealing) و شرینکیج هم افزایش میابد.

بحث شرینکیج از مطالب به شدت مهم هست و در خواص، پلاستیک و کامپوزیت تست داشته که نمونه هاش رو براتون خواهم گذاشت?

تست سراسری 88 شرینکیج

دو تست پشت سرهم از shrinkage در سراسری 88

 

 

author-avatar

درباره polymereng

پلیمرانج سایت تخصصی خدمات صنعت پلاستیک از جمله طراحی و ساخت قالب های پلاستیک(تزریق، بادی)، خدمات ساخت و تعمیرات پرینت سه بعدی، فرمولاسیون و انالیز قطعات پلاستیکی، تولید انواع قطعات پلاستیکی

2 نظر در “پدیده ترمودینامیکی شرینکیج یا آبرفتگی:

  1. محمد حسن ناظمی گفت:

    سلام جناب مهندس ممنون از مطلبتون در خصوص شیرینکیج . سئوالی دارم از خدمت شما ایا برای شیرینکیج معیار مشخصی جود دارد و یا با توجه به نوع رزین مصرفی متفاوت است . البته من بیشتر دنبار یک حد استاندارد هستم . ممنون میشم راهنمائی کنید
    لازم است وضیح بدم بنده در یک شرکت تولید قطعات فایبر گلاس مشغول به کار هستم

  2. مهدی گفت:

    با سلام یه مشکل تو زمینه جذب آب در مواد پلیمری داریم میخوام بدونم در چه دمایی pp وpe وpet و اپیدیم ذوب میشود و حالت روان پیدا میکند؟و چگونه در قسمت گرانول ساز به خودش آب جذب میکنه؟چون ما ظاهر قطعه مون بدون آبه ولی داخل بافت آب زیادی داره!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *