سلام
برای طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک با شماره 09120473608 (اقای مهندس امیراحمدی ) در تماس باشید.
خب حالا بریم سراغ شرح و بسط موضوع:
قالب تزریق پلاستیک همانطور که از اسمش مشخصه روی دستگاه تزریق پلاستیک سوار میشه و مواد مذاب پلیمر اغلب ترموپلاستیک درون قالب تزریق میشود.
در محاسبه فشار لازم تزریق سطح تصویری محفظه ها به علاوه سطح راهگاه ها و بوش تزریق ملاک عمل قرار میگیرد.
اندازه قطعه و فرم مقطع قطعات آن،سطح راهگاه ها و طول انها،حرارت قالب، حرارت سیلندر تزریق و اندازه مدخل ورودی به محفظه تماما بر فشار تزریق موثر است.
نکاتی که قبل از طراحی قالب تزریق پلاستیک باید در نظر گرفت عبارتند از:
1-اشنایی و درک کامل نقشه کار،تعیین محل خط جدایی، سطح مدخل ها و سطح قسمت های پران مورد استفاده قطعه تولیدی
2-مرور کردن تمامی اندازه ها و تلرانس ها
3-محاسبه وزن قطعه و تعداد محفظه های لازم مطابق با ظرفیت ماشین های موجود و نیز قیمت تمام شده و اقتصادی قطعه
4-تعیین نوع ماشین تزریق پلاستیک و تاثیر ابعاد ان در طرح قالب
5-تعیین ملاحظات راجع به جنس مواد،انقباض،نوع جریان یافتن (رئولوژی) انها،ساییدگی و نوع خنک کاری و گرم کاری لازم
انواع قالب تزریق پلاستیک
1-قالب های تزریقی دو صفحه ای
در این نوع از قالب های پلاستیک،محفظه ها در یک صفحه ایجاد یا مونتاژ شده اند و به صفحه دیگری فشرده میشوند.
بوش تزریق به صورت مرکزی در نیمه ثابت قالب قرار گرفته و امکان از یک راهگاه مستقیم به قالب های چند محفظه یا تک محفظه را میدهد.
نیمه متحرک قالب معمولا شامل سیستم پران یا بیرون انداز قطعه می باشد.
همچنین در اغلب طرح ها سیستم راهگاهی در این قسمت حک یا کنده میشود.
2-قالب های تزریقی سه صفحه ای
در این قالب ها که حالت اتوماتیک دارند باید از چنبه کش استفاده کرد.
قالب تزریق پلاستیک با قطعات جداشدنی
پیچ ها،مغزی ها و قطعات سنبه ماهیچه که نمی توانند مستقیما با عملیات عادی قالب گیری ساخته شوند غالبا توسط قالب هایی ساخته میشوند که قسمت های سازنده قطعات فوق ثابت و یک پارچه نبوده و بعد از خروج از قالب توسط دست با سیستم جدا کننده از قطعه جدا میشوند.
قالب های تزریقی با ماهیچه افقی یا شیب دار
در این قالب ها قسمت هایی از قالب با طرح قطعه در جهت عمود بر حرکت صفحه متحرک به طرف صفحه ثابت یا با زاویه نسبت به آن حرکت میکند.
البته حرکت این قسمت میتواند توسط یک مکانیزم هیدرولیکی یا هوایی تامین شود.
این قالب ها عموما برای برای ساخت قطعاتی که تورفتگی یا زائده ای در بغل دارند بکار می روند.
قالب های با راهگاه گرم
دراین قالب ها که به قالب های با راهگاه های عایق بندی شده هم معروفند به ظاهر مواد در تمام طول مسیرش از بوش تا محفظه گرم و دارای همان حرارت سیلندر حرارتی میباشد.
البته به این روش قالب گیری مواد پلاستیکی، قالب گیری بدون راهگاه هم گفته میشود.
همین که قالب باز شود مواد سخت شده در مدخل ها از موادی که در راهگاه مانده و هنوز نرم است جدا میشود.
این کار باعث محدودیت و کم شدن عمل جداسازی راهگاه از قطعه با دست و مسائل ناشی از ان می شود.با استفاده از این عمل میتوان قالب را طوری طراحی کرد که قطعه با باز شدن اتوماتیک قالب از راهگاه ها جدا شده و پایین افتد.
در قالب های چندمحفظه ای، بوش های تزریقی کوچک باید در مرکز راهگاه ها قرار بگیرد.
در این قالبها باید سیستم های تغییر و کنترل انتقال حرارت و قسمت هشدار دهنده افت حرارت تعبیه شود.
پلی اتیلن و دیگر مواد با ظرفیت حرارتی کم بهتر است در قالب های با راهگاه های عایق بندی شده طراحی شود.
سیستم های بیرون انداز قطعات تزریقی
پران هایی که توسط شمش بیرون انداز عمل میکنند باید از پین های برگشت اطمینان یا پس زننده به منظور تنظیم مجدد پین های بیرون انداز برای عمل بعدی استفاده کنند.
پین بیرون انداز غلافی
در طرح هایی که از پین ماهیچه ای استفاده میشود بیرون انداز به صورت غلاف یا بوش روی ماهیچه پین قرار گرفته و باعث بیرون اندازی یکنواخت کار میشود.
صفحات بیرون انداز برای خارج کردن قطعات با دیواره نازک یا قطعات با عمق زیاد استفاده میشوند.
پین بیرون انداز دماغه ای
در این حالت به علت داشتن سطح پهن تر در محل تماس قطعه عمل بیرون اندازی راحت تر انجام میگیرد.
دراین طرح مقاومت پین بهتر بوده و جدا شدن از قطعه به راحتی صورت میگیرد.
این پین همچنین برای قطعات نرم و قالب های با مدخل های صفحه ای یا دیسکی بسیار مناسب است.
پین بیرون انداز هوایی
از هوای فشرده متراکم که از داخل یک سنبه با ماهیچه رد میشود برای بیرون بری قطعه استفاده میشود.
این روش برای قطعات نرم و قطعات با عمق زیاد بسیار مرسوم است.
سایتتون واقعاً عالی هستنش ممنون بابت مطالب مفیدی که میزارید. امیدوارم موفق باشید
مطالب بیشتری درج کنید در سایت ممنون